Έγραφα τις προάλλες για το θέμα τις χερσαίας ζώνης και την ανάγκη να τρέξει ο δήμος πριν βρεθεί προ εκπλήξεων.

Ρώτησα τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΟΛΞΗΓ κο Αθανάσιο Πορφύρη να μας ενημερώσει για τις εργασίες που έχουν γίνει εκ μέρους του Οργανισμού και αφορούν την χερσαία ζώνη.

Με την βοήθειά του συνεργάστηκα με τον Διευθυντή Έργων του Οργανισμού κο Αναστάσιο Ευστρατίου ο οποίος και με ενημέρωσε για τα εξής:

Η διαδικασία που έχει προταθεί έχει ως εξής :

Η ΟΛΗΓ ΑΕ θα προχωρήσει σε αποχαρακτηρισμό τμημάτων της Χερσαίας Ζώνης και ακολούθως το Υπουργείο Οικονομικών θα τα παραχωρήσει στον Δήμο.

Το Δ.Σ. της Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. έχει λάβει τις αποφάσεις με αριθμό 1/2017 και 17/2017 για την διαδικασία αποχαρακτηρισμού.

Στην υλοποίηση της διαδικασίας διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν πολλά εμπόδια και δυσκολίες για την ολοκλήρωση της.

Συγκεκριμένα το πρώτο πρόβλημα είναι ότι για να γίνει ο αποχαρακτηρισμός πρέπει να έχει καθοριστεί γραμμή αιγιαλού και παραλίας στα σχετικά τμήματα (στα περισσότερα δεν υπάρχει και σε αρκετά  χρήζει επανακαθορισμού) .

Επίσης, σχεδόν όλα τα έργα που έχουν εκτελεστεί πριν την παραχώρηση της Χερσαίας Ζώνης στην ΟΛΗΓ ΑΕ απαιτούν νομιμοποίηση (τα μόνα νόμιμα έργα είναι η Α, Β και Γ Φάση του νέου λιμένα Ηγουμενίτσας).

Άρα απαιτείται νομιμοποίηση όλων των έργων, πριν χαραχθεί αιγιαλός και παραλία. Και αυτό απαιτείτε γιατί απλά το είχε ζητήσει να γίνει με έγγραφό του το Υπουργείο Ναυτιλίας.

Οι υπηρεσίες λοιπόν της ΟΛΗΓ ΑΕ έχουν χωρίσει τα τμήματα προς αποχαρακτηρισμό σε ζώνες με κοινά προβλήματα, έτσι ώστε να προχωρήσει σταδιακά και ανά τμήμα η διαδικασία νομιμοποίησης – επανακαθορισμών κτλ…

Πρόοδος των εργασιών νομιμοποίησης

Να δούμε λοιπόν τι έχει γίνει κατά τμήμα:

Πρώτο τμήμα από Μακρυγυάλι έως στροφή Βρύση: Έχει γίνει νομιμοποίηση όλων των έργων που απαιτείται και έχουν αποσταλεί από 04/03/2019 στην αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία για καθορισμό αιγιαλού και παραλίας. Μέχρι σήμερα 05/03/2020 δεν υπάρχει επίσημη απάντηση.

Ο χώρος για την Μαρίνα Μετά και πίσω από τον χώρο που θα καταλάβει ο Νέος Τουριστικός Λιμένας Ηγουμενίτσας (η Μαρίνα δηλαδή) και η οποία έκταση,  θα παραμείνει στην δικαιοδοσία της ΟΛΗΓ ΑΕ.

Το βορειότερο τμήμα του λιμένα όμως (από τα γήπεδα τένις έως Λιμανάκι) έχουν νομιμοποιηθεί τα κτήρια και οι εγκαταστάσεις του ομίλου αντισφαίρισης. Απαιτείται νομιμοποίηση του έργου (πρόσχωση περιοχής και κατασκευή πάρκου).

Η διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθηθεί  δεν είναι ακόμα  ξεκάθαρη από τα συναρμόδια υπουργεία.

Άποψη των Τεχνικών Υπηρεσιών της ΟΛΗΓ ΑΕ είναι ότι μπορεί να γίνει με την διαδικασία του Ν. 4014/11.

Χώρος Πάνθεον: Έχουν νομιμοποιηθεί τα κτήρια (Πάνθεον και τουαλέτες) απαιτείται και περιβαλλοντική νομιμοποίηση των υπολοίπων έργων διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα

 Χώρος Παλαιού λιμένα: Έχει ολοκληρωθεί η νομιμοποίηση του έργου και έχει αποσταλεί στην Κτηματική Υπηρεσία από 05/07/2019 για επανακαθορισμό αιγιαλού και παραλίας. Δεν υπάρχει ακόμη απάντηση.

 

Στο Λιμανάκι ( καταφύγιο σκαφών Ηγουμενίτσας ): Σε  περίπτωση που τελικά αποφασισθεί να παραχωρηθεί  - θα πρέπει προηγουμένως να νομιμοποιηθεί με την διαδικασία του Ν.4504/17.

 

Αυτά λοιπόν έχουν γίνει…

Αυτά λοιπόν έχουν γίνει μέχρι σήμερα από πλευράς ΟΛΗΓ ΑΕ για την νομιμοποίηση εκτάσεων της Χερσαίας Ζώνης.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ούτε στα υπουργεία δεν ξέρουν τι τους γίνεται.

Προκύπτει επίσης το στοιχείο ότι η άποψη που έχει ο Οργανισμός για τον χώρο στο λιμανάκι δεν είναι σαφής. Δεν ξέρει δηλαδή η υπηρεσία αν θα παραχωρηθεί στον δήμο ή στον ιδιώτη.

Μια ακόμη παρατήρηση αφορά το εξής και έχει να κάνει με ποιες εκτάσεις πρόκειται να παραχωρηθούν.  Όσες περιγράφονται παραπάνω.

Ανεξάρτητο το ένα με το άλλο

Πάμε τώρα στο επίμαχο ζήτημα.

Σήμερα η ΟΛΗΓ ΑΕ έχει αναλάβει να κάνει όλες αυτές τις νομιμοποιήσεις.

Δύσκολη και επίπονη δουλειά.

Πολύ περισσότερα γιατί δεν υπήρχε προηγούμενη εμπειρία. Τώρα αποκτούν τεχνογνωσία για το τι πρέπει να γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις.

Αν η άποψη του Δήμου είναι: «Αφήστε την ΟΛΗΓ ΑΕ να τελειώσει αυτό χαμαλίκι και μετά παίρνω την έκταση» την κρατάω ως επιχείρημα. Το οποίο όμως ποτέ δεν διατυπώθηκε επίσημα. Και όσοι έχουν τέτοιες σκέψεις, τις οποίες αποκρύπτουν από τον κόσμο, μόνο πονηροί μπορεί να είναι. Και σίγουρα δεν βοηθούν στην επίλυση προβλημάτων.

Γιατί δεν είναι πάντα αυτοί οι πιο… πονηροί.

Σε κάθε περίπτωση από πουθενά δεν προκύπτει ότι η νομιμοποίηση και οι χαράξεις γραμμών πρέπει να γίνουν και μπορεί να γίνουν ΜΟΝΟ και τότε ΜΟΝΟ όσο η έκταση ανήκει στην ΟΛΗΓ ΑΕ.

Συνεπώς βγαίνει μια απόφαση από τα συναρμόδια υπουργεία που λέει απλά ότι ο χώρος της ΟΛΗΓ ΑΕ περιορίζετε σε αυτόν πίσω από τα κάγκελα και προς την θάλασσα, καθιστά τον υπόλοιπο χώρο ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα συνεχιστεί η διαδικασία νομιμοποίησής του.

Και σαν κοινόχρηστος δημόσιος χώρος επί της ουσίας είναι του Δήμου.

 

Και πως θα συντηρείται;

Θα μου πείτε πως θα συντηρείται αυτή η έκταση η οποία θέλει 250.000 ευρώ τον χρόνο μόνο για ρεύμα!!!

Αυτό είναι ένα θέμα για το οποίο φωνάζω καιρό τώρα.

Αν δεν θέλει ο δήμος να περιοριστεί και να αρκεστεί στο 5% επί των κερδών που θα προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού, ας ψάξει από τώρα εναλλακτικές.

Γιατί ένα είναι σίγουρος.

Ο ιδιώτης δεν θα πληρώνει 15 ευρώ το κυβικό το νερό, όπως πληρώνει σήμερα ο Οργανισμός.

Ήδη από ότι μαθαίνω θα γίνουν γεωτρήσεις έτσι ώστε το λιμάνι να αποκτήσει επάρκεια στο πόσιμο νερό (τόσο για τις εγκαταστάσεις του όσο και για την τροφοδοσία των πλοίων), αλλά και για να βρεθεί ζεστό νερό (γεωθερμία) προκειμένου να αποκτήσει ενεργειακή επάρκεια.

Μ’ ακούει κανείς ή στο βρόντο τα λέω μωρέ;