Κορυφώνονται οι αντιδράσεις για το νέο Master Plan του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ), το οποίο κατατέθηκε προς έγκριση στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Το σχέδιο ανάπτυξης προκαλεί έντονες αντιδράσεις από τους φορείς της περιοχής, καθώς –όπως υποστηρίζουν– στρέφεται ενάντια στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, επιβαρύνει το περιβάλλον και αλλοιώνει τον χαρακτήρα της πόλης.
Δέκα τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ανάμεσά τους και οι Ηπειρώτες Όλγα Γεροβασίλη και Κώστας Μπάρκας κατέθεσαν κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας, ζητώντας να μην εγκριθεί το Master Plan, καθώς συναντά «την κάθετη και πλήρη αντίθεση των φορέων της Θεσπρωτίας».
Αναλυτικά η ερώτηση έχει ως εξής:
Δυο χρόνια μετά την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ), δυστυχώς επιβεβαιώνονται οι προβλέψεις που είχαμε δημόσια διατυπώσει για τον αρνητικό αντίκτυπο που θα έχει αυτή η εξέλιξη, όχι μόνο για τη Θεσπρωτία αλλά και για το σύνολο της περιφέρειας Ηπείρου.
Μια ιδιωτικοποίηση που ήταν αντίθετη με τις πρακτικές διαχείρισης λιμένων στην Ευρώπη και στον ανεπτυγμένο κόσμο, δεν περιείχε καμία δέσμευση για την πραγματοποίηση επενδύσεων από την πλευρά του ιδιώτη (Μαρίνα Ηγουμενίτσας, επιχειρηματικό Πάρκο στην Γκρίκα), την ίδια στιγμή που του δινόταν το δικαίωμα να σχεδιάσει μονομερώς την ανάπτυξη του λιμανιού, αδιαφορώντας για τις ανάγκες της πόλης και της περιφέρειας.
Τότε τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, σε όλα τα επίπεδα, υποδέχτηκαν με πανηγυρισμούς την ιδιωτικοποίηση του λιμένα, παρουσιάζοντάς την ως μια μεγάλη επένδυση που θα φέρει την ανάπτυξη. Σήμερα πολλοί από τους τότε πανηγυρίζοντες είτε κρύβονται, είτε αναγκάζονται να συνταχθούν με τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας.
Σήμερα, δυο χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση, δεν πραγματοποιήθηκε καμία απολύτως επένδυση. Επιπλέον, με την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί ο ιδιοκτήτης ΟΛΗΓ, ο όμιλος Grimaldi, τόσο στον κεντρικό λιμένα όσο και στα καταφύγια σκαφών στα Σύβοτα και Πλαταριά, αντί να αυξήσει τις οικονομικές εισροές για τη Θεσπρωτία και την Ήπειρο από τη λειτουργία του λιμανιού, αυξάνει τα κέρδη του λιμανιού αφαιρώντας πόρους από την τοπική και περιφερειακή οικονομία.
Το τελευταίο επεισόδιο, που επιβεβαιώνει τις αρνητικές εξελίξεις τις οποίες είχαμε προβλέψει πριν την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού, ήταν η κατάθεση προς έγκριση του Master Plan του ΟΛΗΓ. Ενός Master Plan που όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, αλλά στρέφει τη λιμενική λειτουργία ενάντια στην Θεσπρωτία και στις ανάγκες των κατοίκων της.
Ειδικότερα, σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ηγουμενίτσας για το θέμα, παρουσία και του δημάρχου των Φιλιατών καθώς και εκπροσώπων φορέων της περιοχής, εκφράστηκε η ομόφωνη αντίθεση των συμμετεχόντων στο περιεχόμενο του Master Plan. Μεταξύ άλλων, προβλέψεις για τη δημιουργία χώρων αποθήκευσης καυσίμων (MGO, HFO, μεταβολή), τη δραστηριότητα της διακίνησης χύδην φορτίων, τη δημιουργία εφοδιαστικής βάσης για γεωτρήσεις υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και την Αδριατική, καθώς και ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας, δημιουργούν σοβαρούς περιβαλλοντικούς κινδύνους και επιβαρύνσεις ενώ αλλάζουν τον χαρακτήρα της ευρύτερης περιοχής. Παγκόσμια πρωτοτυπία αποτελεί επίσης η πρόταση να υπαχθεί και ο αρχαιολογικός χώρος (Ρωμαϊκές βίλλες) στις δραστηριότητες του λιμένα, αποκλειόμενης κάθε πρόσβασης στους πολίτες. Επιπλέον, αναμένεται να πλήξουν δραστηριότητες επιχειρήσεων της πόλης (πχ πρατήρια καυσίμων) καθώς θα λειτουργήσουν ανταγωνιστικά προς αυτές, θα φέρουν οικονομικές επιβαρύνσεις στον Δήμο από την ανάγκη παροχής πρόσθετων υπηρεσιών και, κυρίως, θα πλήξουν τον τουρισμό και το αστικό προφίλ της περιοχής. Εκτιμάται ότι οι προβλεπόμενες χρήσεις του λιμανιού είναι ασύμβατες με το υφιστάμενο πολεοδομικό σχέδιο, αλλά και με τον στόχο για βιώσιμη ανάπτυξη, απειλώντας την ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Αυτές και άλλες αιτιάσεις, που συζητήθηκαν αναλυτικά στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Ηγουμενίτσας, έχουν φέρει δικαιολογημένα την τοπική κοινωνία και τους φορείς σε πλήρη αντίθεση με το περιεχόμενο του Master Plan, προκαλώντας ισχυρές αντιδράσεις.
Με δεδομένο ότι η έγκριση του Master Plan, που κατατέθηκε από τον ΟΛΗΓ στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, απαιτεί υπουργική έγκριση,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Πότε θα εισαχθεί στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων το Master Plan του ΟΛΗΓ;
- Προτίθεται να εγκρίνει το Master Plan του ΟΛΗΓ που συναντά την κάθετη και πλήρη αντίθεση των φορέων της Θεσπρωτίας;



















