ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΑΧΙΑΟΥ
Ο Σύλλογος Εργαζομένων της “Εγνατία Οδός Α.Ε.” εξέδωσε ανακοίνωση ως απάντηση στις πρόσφατες δηλώσεις του Υφυπουργού Υποδομών, κ. Νίκου Ταχιάου, στα Γρεβενά. Ο κ. Ταχιάος είχε χαρακτηρίσει την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου ως βήμα που θα τον καταστήσει “κόσμημα”, πυροδοτώντας την αντίδραση του Συλλόγου, ο οποίος παραθέτει πλήθος στοιχείων και επιχειρημάτων ενάντια στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού.
Οικονομική επιβάρυνση και προβλήματα στη διαχείριση
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η “Εγνατία Οδός Α.Ε.” αναγκάστηκε το 2006 να συνάψει δάνειο ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ από την Τράπεζα Πειραιώς για να καλύψει μέρος της εθνικής συμμετοχής σε έργα κατασκευής. Το δάνειο αυτό εξυπηρετήθηκε από τα έσοδα διοδίων, τα οποία όμως ξεκίνησαν να εισπράττονται μόλις το 2011. Το γεγονός αυτό έδωσε το δικαίωμα στην Τράπεζα να καταγγείλει τη δανειακή σύμβαση, με αποτέλεσμα από το 2014 έως το 2020 τα έσοδα διοδίων να παρακρατούνται σχεδόν εξ ολοκλήρου, προκαλώντας σοβαρές ελλείψεις στη χρηματοδότηση της συντήρησης του αυτοκινητόδρομου.
Ο Σύλλογος κατηγορεί το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπουργείο Υποδομών ότι δεν έκαναν τις απαραίτητες ενέργειες για να αποτρέψουν τη δέσμευση των εσόδων, καθώς αυτό εξυπηρετούσε την πρόθεση να παραδοθεί ο αυτοκινητόδρομος “ελεύθερος βαρών” στον ιδιώτη παραχωρησιούχο. Παράλληλα, από το 2012, όταν η Εγνατία Οδός μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ, η εταιρεία εμποδίστηκε να υλοποιήσει έργα αναβάθμισης, όπως η δημιουργία Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).
Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι, παρά τις οικονομικές δυσκολίες, η “Εγνατία Οδός Α.Ε.” έχει καταφέρει να συντηρεί το οδικό δίκτυο, να διασφαλίζει τη λειτουργία του σε δύσκολες καιρικές συνθήκες και να παρέχει 24ωρη επιτήρηση για την ασφάλεια των χρηστών. Με τα σημερινά έσοδα από τα διόδια, η εταιρεία θα μπορούσε να καλύψει πλήρως τις ανάγκες “βαριάς” συντήρησης και αναβάθμισης, χωρίς να απαιτείται η παραχώρηση σε ιδιώτη.
Ο Σύλλογος προειδοποιεί ότι η ιδιωτικοποίηση θα επιφέρει δραματική αύξηση στο κόστος διοδίων – έως και 150% – και θα καταργήσει τις απαλλαγές για ανέργους και τοπικούς χρήστες στις περιοχές της Θράκης και της Ηπείρου. Παράλληλα, τονίζεται ότι τα κέρδη από την παραχώρηση θα επωφελήσουν κυρίως τον ιδιώτη παραχωρησιούχο και τις τράπεζές του, ενώ το δημόσιο συμφέρον θα παραμεριστεί.
Διλήμματα και προτάσεις
Η ανακοίνωση αναδεικνύει το βασικό δίλημμα που καλούνται να απαντήσουν οι πολίτες: “Αύξηση διοδίων και κατάργηση απαλλαγών για να αυξηθούν τα κέρδη των ιδιωτών ή διατήρηση της δημόσιας διαχείρισης με χαμηλό κόστος διοδίων και έμφαση στο δημόσιο συμφέρον;”
Ο Σύλλογος καταλήγει με την υπενθύμιση ότι η Εγνατία Οδός μπορεί να είναι απόλυτα βιώσιμη υπό δημόσια διαχείριση, με χαμηλά τέλη και σωστή ιεράρχηση προτεραιοτήτων, διατηρώντας την πρόσβαση προσιτή για τους πολίτες και συμβάλλοντας στη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας.